• Mirte Gratama

Fuck fast fashion #deel3


Ruim drie weken geleden besloot ik een artikel te schrijven over de kledingindustrie, want ons shopgedrag is nog al veranderd de afgelopen jaren. Net als de snelheid waarmee kleding geproduceerd wordt. Waar we vroeger meer dan genoeg hadden aan vier collecties per jaar en tientallen verschillende kledingmerken. Lijkt de markt nu, met tig merken en duizenden collecties, nog steeds niet verzadigd. De keuze is enorm. En trends komen en gaan in rap tempo. Tijdens het schrijven kwam ik er al gauw achter dat dit item zich niet in één artikel laat vatten. In deel één ging ik in op de vraag: Wat is fast fashion en hoe is het ontstaan? Vorige week verscheen deel twee en schreef ik over de gevolgen van de fast fashion industrie voor mens, dier en milieu. Vandaag volgt het laatste en tevens belangrijkste deel: Welke merken maken zich nu schuldig aan fast fashion en wat kunnen wij zelf doen om deze ontwikkeling tegen te gaan?


Wat zijn fast fashion merken?

In deel één noemde ik al de grote modeketens als een Zara, Primark, Pull&Bear en H&M, maar tegenwoordig zie je dat ook kleinere winkels niet meer ontkomen aan het fast fashion mechanisme. Ze moeten wel. Naast de duurdere niet fast fashion merken die ze doorgaans verkopen (denk aan Scotch&Soda, Levi’s, G-Star enz.), vind je in veel boetiekjes bij jou en mij op de hoek sinds een aantal jaren ook goedkope en minder bekende merkjes die niet per se seizoensgebonden zijn. Het hele jaar door verschijnen er nieuwe creaties. Een goed voorbeeld hiervan is het steeds populairder wordende merk Ambika. In verschillende (Instagram) webshops die dit merk ook verkopen zie ik de volgende beschrijving staan over het merk: “Wekelijks brengt Ambika je nieuwe en voordelige jurken, vesten, jassen, broeken, T-shirts, rokken en blouses. Dankzij de focus op kortetermijnproductie kun je je stijl dus voortdurend aanpassen aan je humeur, het weer en natuurlijk de nieuwe trends. De kleding van Ambika is niet alleen hip, maar ook draagbaar en betaalbaar.” Kortom, het merk stimuleert je om wekelijks een nieuw items te kopen. Voelen we ons somber? Shoppen! Zijn we vrolijk? Shoppen. Nieuwe trend? Shoppen! Doordat tig winkels en webshops in zee gaan met dit soort merken, zijn het allang niet meer alleen de grote bekende modeketens die zich schuldig maken aan fast fashion. Ook in winkels en webshops waar ze goede en eerlijke merken verkopen, vind je dus rotte appels. En dat maakt het zo lastig om de ontwikkeling tegen te gaan, want hoe moet de consument dan weten wat een eerlijk kledingstuk is en wat niet?


Is er nog hoop?

Dat brengt mij ook gelijk bij de vraag; Is er nog hoop? Hoe kunnen we fast fashion merken herkennen? In plaats van te focussen op de schuldigen, kunnen we beter kijken naar wie wel op een juiste manier produceert. Merken die duurzaam en verantwoord werken hebben dit meestal duidelijk vermeld op hun website of zelfs op hun labels. Dit in tegenstelling tot veel fast fashion merken, waarbij het gissen is naar alles wat er achter de schermen gebeurt. En ook al heeft een H&M of Zara een ‘duurzame’ lijn ontwikkeld, het gaat natuurlijk om het bedrijf in zijn totaliteit. Stel dat slechts 20% van alle kleding bij een keten op een duurzame en verantwoorde manier is geproduceerd, maakt dat het merk nog niet duurzaam en verantwoord.


Jezelf verdiepen in fair fashion (mens, dier -en milieu vriendelijke merken) is dus een must bij het verduurzamen van jouw kledingkast en dus ook van de kledingindustrie. Lees, praat en discussier over dit onderwerp met vrienden en familie. “Goh, wist jij dat een groot deel van de kledingindustrie eigenijk super vervuilend is? En dat mensen nog altijd worden uitgebuit?” Je bekommeren om de afkomt van datgene wat je koopt is het minste wat je kunt doen. Waar staat het merk voor? Hoeveel collecties maken ze jaarlijks? Gaat het bij het merk om kwaliteit of kwantiteit? Hoe zijn hun prijzen? Zet dit merk zich in voor een betere en groenere wereld? Wil ik dit bedrijf laten groeien? Vaak weet je het antwoord al vrij snel. Want hoe kan een t-shirt dat gemaakt is in Azië voor slechts een tientje hier in Nederland verkocht worden? Dat kan dus gewoonweg niet. Althans niet wanneer de arbeiders een eerlijk loon ontvangen en het productie proces op een verantwoorde en duurzame manier verloopt. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je bewust bent van de impact van bijvoorbeeld dat leuke en vooral zeer betaalbare jurkje bij een Pull&Bear, je voortaan toch met een ander gevoel naar dit soort merken kijkt. Althans, dat hoop ik dan maar.


Ben je eenmaal bewuster van de wereld die schuil gaat achter jouw kleding, dan wacht er een nieuwe wereld op je met veel mooiere merken en collecties. In eerste instantie dacht ik dat duurzame merken erg beperkt en saai waren. Ik associeerde het met afritsbroeken, kriebel truien en bergschoenen. Geen idee waar ik dat precies op baseerde, maar met die gedachte zat ik er behoorlijk naast. Er zijn zoveel mooie merken die stijlvolle en duurzame collecties produceren. Voor iedere stijl is er wel en passend merk.


Tips

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het feit dat onze huidige kledingindustrie op de schop moet, volgen hieronder nog wat voordelen van het verduurzamen van je kledingkast.

Je bent unieker

Leuk bijkomstigheid wanneer je kiest voor duurzame merken: de kans is groot dat niet de hele wereld in dezelfde items als jij rondloopt. Vaak zijn er namelijk maar een paar honderd stuks van gemaakt in plaats van duizenden.

Betere kwaliteit

Duurzame merken staan voor kwaliteit. Het is niet de bedoeling dat items na een aantal keren dragen kapot gaan of lelijk worden. Het weggooien van kleding is namelijk ook mega belastend voor het milieu. Het duurt soms tot wel 200 jaar voordat stoffen vergaan en het recyclen van stoffen is een kostbaar en intensief proces.

Tijdloos

Daarnaast zijn de items vaak iets minder mode gevoelig, of beter gezegd: hun collecties zijn tijdloos. Zo gaat een goede jeans, jas of trui gerust 20 jaar mee! En hoe leuk is het als je kunt zeggen dat je een item bijvoorbeeld al zolang draagt. Of dat je zoon of dochter het ooit misschien wel weer aan kan? Lijkt mij geweldig!

Goed gevoel

Hoe lekker zit een kledingstuk als je weet dat het goed zit, letterlijk en figuurlijk. Daarbij voelt het toch ook gewoon heel fijn om de aarde een stukje beter te maken?

Inspiratie

Ik sluit dit onderwerp af met mijn favo duurzame merken. Ik ben iemand die allerlei stijlen leuk vind. De ene dag ben ik heel sportief gekleed, de andere dag draag ik cowboylaarzen met een rokje.

Spell

Samsoe Samsoe

Repeat

Reformation

Veja

Zazi vintage

Denham

Levi's

Sendra

G-star

Kuyichi

Scotch en Soda


© 2020 by Mirte Gratama. Alle rechten voorbehouden.