• Mirte Gratama

Preventie middels influencers


Afgelopen week luisterde ik naar een interview op BNR waarin econome Barbara Baarsma te gast was. Een leuk maar vooral heel zinvol interview dat ging over, hoe kan het ook anders, corona. Maar dit keer geen geneuzel over dingen die we al te vaak hebben gehoord. Dit keer gaat het over de gevolgen van het virus op lange termijn. De gevolgen voor onder andere mijn generatie. Baarsma weet middels haar pro-actieve houding de juiste snaar bij mij als luisteraar te raken. Haar toon bevalt me wel. Ik luister aandachtig verder. Het gaat over de oplopende staatsschuld. Baarsma legt uit dat die schuld ooit terugbetaald moet worden. Een gevolg hiervan is dat er in de toekomst minder ruimte zal zijn voor publieke diensten, zoals zorg en rechtspraak. Zaken die nu goed geregeld zijn. Zaken waarvan we op dit moment eigenlijk niet eens goed kunnen voorstellen hoe het is als die minder vanzelfsprekend zijn. Toch zou het een reëel scenario kunnen zijn in de toekomst. Ik moet direct denken aan het huidige Amerikaanse zorgsysteem. Zou het die kant opgaan? Alsjeblieft niet. En zo vind gelukkig ook Baarsma. Een van haar oplossingen: Preventie. En daar sluit ik me volledig bij aan. Zo’n drie jaar geleden wijdde ik er een boek aan: The Health Guide. Ik vind namelijk dat een gezonde levensstijl een vanzelfsprekendheid moet worden voor iedere Nederlander. Maar hoe daar te komen? Nou daar heb ik dus een idee voor. Leest gerust nog even verder.

Gisteren las ik in de krant over de aangescherpte reclameregels voor influencers. Ofwel, maatregelen die het verdienmodel van de influencer iets minder eenvoudig maken. Voor wie even niet weet waar ik het over heb: Naast normale banen zoals leraar, verpleegkundige, bakker of journalist, kun je tegenwoordig ook influencer worden. Wat je dan doet? Dat is een goede vraag. Wikipedia zegt het volgende: “Influencers verdienen geld middels gesponsorde berichten via sociale media.” Ze creëren content zoals foto’s en video’s waarmee ze geld kunnen verdienen wanneer er (sluik)reclame wordt gemaakt voor een bepaald merk of product. Grote bedrijven betalen de influencers vaak tienduizenden euro’s voor een enthousiaste en het liefst zo onopvallend mogelijke vermelding. Maar door de nieuwe regels in de Mediawet zijn deze influencers voor adverteerders een stuk minder interessant, aangezien ze vanaf nu heel duidelijk moeten vermelden of het een betaalde promotie betreft of niet. Helaas pindakaas voor de bedrijven, maar vooral voor de influencers. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar…Wat als de overheid nu ingrijpt door te zeggen dat alle bloggers en vloggers enkel betaald krijgen wanneer ze een directe maatschappelijke bijdrage leveren? Wat als we hun ‘talenten’ nu is op een zinvolle manier inzetten? Waar politici hun beste beentje voor moeten zetten om hun achterban te beïnvloeden, doen influencers dat letterlijk en figuurlijk vanuit hun luie stoel. En met succes. Wordt er een bepaalde lipgloss aangeraden, grote kans dat deze volgende dag volledig is uitverkocht. Maar wat als we dit dus is op een andere manier gaan insteken? Nu worden er soms goede, maar veel vaker minder goede diensten of producten aangeraden. En met goed bedoel ik, een zinvol product dat een bijdrage levert aan bijvoorbeeld een gezondere levensstijl of het klimaat ten goede komt. Iets in die richting. Om even een voorbeeld te geven: Monica Geuze. Goed voor een ruime 1 miljoen volgers (een potentiële doelgroep voor bepaalde bedrijven) op Instagram en een ruime vijfhonderdduizend abonnees op Youtube (ook een potentiële doelgroep). Monica gaat zo’n beetje iedere week door de McDrive van de McDonalds, zo is te zien in haar vlogs en op haar foto’s op Instagram. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is besteld ze gerust ‘even’ een lunch of snack van zo’n 2000 calorieën. Gesponsord door McDonalds of niet, Geuze heeft een voorbeeldfunctie voor miljoenen (vooral) jonge meiden. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te geven. Geuze koopt of krijgt wekelijks honderden producten. Van kleding en make-up tot elektrische tandenborstels die je nooit hoeft op te laden en zakken chips met zeewier smaak. Wekelijks worden die miljoenen kijkers beïnvloed door Geuze haar, laten we zeggen, niet al te bewuste keuzes en al die gesponsorde items. Over onderwerpen als het klimaat, een gezonde levensstijl of aandacht voor andere maatschappelijke kwesties wordt niet gesproken. Mijn idee? Wat als influencers met een bereik zoals Geuze nu enkel betaald worden voor zinvolle kwesties? Wat als Geuze haar bezoekjes aan de McDonalds nu eens vervangt voor een bezoekje aan de boerderijwinkel bij haar om de hoek om meer aandacht te creëren voor duurzame landbouw? Wat als haar collega’s geen spelcomputers promoten maar kinderen weer aan het buitenspelen krijgen? Wat als de jeugd gemotiveerd wordt om weer een mooi vak te leren in plaats van zich te laten verleiden door alle pracht en praal die het influencen met zich meebrengt? Wat als auto’s niet meer gesponsord worden, maar gewoon een toffe stadsfiets de aandacht krijgt. Wat als fashion items die afkomstig zijn uit lagelonenlanden plaats maken voor eerlijke mode? Zou dat niet een mooie bijdrage leveren aan preventie in brede zin? Ik denk dat Baarsma het in ieder geval een goed idee vindt!

© 2020 by Mirte Gratama. Alle rechten voorbehouden.