• Mirte Gratama

Column week 46 - Dweilen met de kraan open



Het klimaatakkoord ligt inmiddels zo’n vijf jaar op tafel, maar met het afvinken van de doelstellingen wil het nog niet echt lukken. En dat verbaast mij helemaal niets. Terwijl het kabinet haar hoofd breekt over ingewikkelde, tijdrovende en gevoelige kwesties als de PFAS regeling, een verkleining van de veestapel, invoering van het rekeningrijden en een gasprijsverhoging, gaan er eenvoudigere en misschien zelfs effectievere klimaat bevorderende oplossingen aan haar neus voorbij. Om maar even een recent voorbeeldje te noemen: een lege Boeing 777 die in 9 minuten van Maastricht naar Luik vliegt, een afstand van 38 kilometer. Ik herhaal, een lege Boeing 777 en 38 kilometer. Een route die, mits je de veiligheidscontrole, boarden van de flightcrew en taxiën meerekent, misschien wel net zo snel gefietst kan worden. In tijden waarin zo’n beetje alles en iedereen moet wijken voor het klimaatakkoord, is dit natuurlijk onbegrijpelijk. Waarom het toch gewoon kan? Dat zit zo: Qatar Airways Cargo vervoert sinds 15 september goederen die Europeanen in Chinese webwinkels bestellen van Hongkong naar Maastricht. Zo’n 100 ton per vlucht, ik herhaal 100 ton pér vlucht, is bestemd voor Nederlandse consumenten. De Boeing 777 wordt gelost op Maastricht Aachen Airport om vervolgens zonder lading door te vliegen naar Luik, om daar te tanken. Tank in Maastricht, en bespaar zo weer een onnodige, dure en relatief zeer vervuilende vlucht zou je denken. Maar nee, airport Aachen heeft een te korte landingsbaan voor een volgetankte 777. Even 5 regels terug. We hebben het hier over een afstand van 38 kilometer. Waarom dan niet direct op Luik vliegen, en per vrachtauto naar Maastricht als het andersom niet gaat? Nou, dat is heel logisch legt de woordvoerder van het Zuid-Limburgse vliegveld uit aan de Volkskrant. ‘De opdrachtgever van deze chartervluchten wil per se dat zijn luchtvracht in Maastricht wordt afgeleverd. De Chinezen vertrouwen erop dat wij de vracht en de douaneformaliteiten snel kunnen afhandelen, sneller dan in België. Voor webwinkels is het belangrijk dat de spullen zo snel mogelijk bij de klanten bezorgd worden.’ Aha! Ja, nee logisch. Daar voegt de woordvoerder overigens later nog aan toe dat zulke korte vluchtjes heel gebruikelijk zijn binnen de logistiek. Daar hebben wij uiteraard alle begrip voor in deze groene tijden. Ik begrijp volledig dat dit soort kwesties, om nog maar te zwijgen over de 23000 korte vakantievluchten per dag, ik herhaal 23000 per dag, geen prioriteit hebben. Wat doet het er toe? Laat de consument gewoon lekker makkelijk één iphone oplaadkabel voor €1,46, inclusief verzending, uit China bestellen. Laat de aandeelhouders van Alibaba en Aliexpress in hun vuistjes lachen. Laat het kabinet vooral doen alsof haar neus bloedt. Maar denk er om, vergeet niet om de bouwers en de boeren met hun neus op de klimaatfeiten te drukken!

© 2020 by Mirte Gratama. Alle rechten voorbehouden.